- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
سخنان پیش از دستور مهندس کوچک زاده عضو شورای اسلامی شهریزد پیرامون طرح مطالعات جامع حمل ونقل ریلی (پروژه قطار شهری ):اگر همه امور امکان سنجی و طرح و اجراء به یک شرکت واگذار شود روش بدست آمده تحت تاثیر منافع و نظر آن مجری خواهد بود و احیاناً پر هزینه و بلند پروازانه باشد
پرینتاجتماعی-عمرانی-شورای اسلامی شهریزد-عضو شورای شهر یزد -حمل و نقل ریلی -مطالعات
یزدفردا "روز 3/9/87 جلسه فوق العاده شورای اسلامی شهریزد با موضوع بررسی پیرامون طرح مطالعات جامع حمل ونقل ریلی (پروژه قطار شهری ) انجام شد و کارشناسان حمل ونقل وترافیک شهری آقایان دکتر شاهی ودکتر شیران از اصفهان ومشاورینی از قرار گاه سازندگی کربلا هم در باره طراحی مراحل مطالعاتی امکان سنجی قطار شهری مطالبی را ارائه دادند و گزارش مختصری توسط حجت الاسلام مطهریان یکی از اعضاء شورای اسلامی شهریزد در یزد فردا منتشر شد ..
و در ادامه رسیدگی به موضوع پروژه قطار شهری شورای اسلامی شهریزد در تاریخ 6/9/87جلسه ای را تشکیل داد که حواشی آن و خروج دوتن از اعضاء واز اکثریت افتادن جلسه منتشر شد
به گزارش یزدفردا "مهندس کوچک زاده عضو متخصص شورای اسلامی شهریزد درسخنان پیش از دستور جلسه مورخ 6/9/87 شورای اسلامی شهر یزد سخنان مهمی ایراد نمود که به شرح زیر می باشد :
اعضاء محترم شورای اسلامی شهر یزد
با احترام و تشکر از توجهی که به امور تخصصی دارید، خصوصاً مورد اخیر که مربوط به حمل و نقل عمومی و بالاخص ریلی بود, همکاری نمودید تا از نظریات چند نفر از متخصصین ترافیک کشور در جلسه مورخ 3/9/87 شورا استفاده نمائیم و در نتیجه بهتر بتوانیم دراین زمینه تصمیم گیری کنیم و خدای را شکر گزاریم که همگی از موضوعات مورد بحث بهره بردیم و به اهمیت تصمیمی که خواهیم گرفت واقف شدیم.
به نظر حقیر از یک طرف مسئول هستیم که جلو پیشرفت شهر خود را نگریم و باعث ارتقاء جایگاه شهر در همه زمینه ها باشیم و آینده نگری و انسان محوری را در انتخاب روش ها برای رفع نیازهای حال و آینده شهر مد نظر داشته باشیم. از طرف دیگران نگران آن هستیم که در این زمینه احیاناً افراط کنیم و به طرحهایی دست بزنیم که بیش از ظرفیت و نیاز آینده شهر باشد, و هم بامشکلات مالی برای اجراء و نگهداری آن مواجه شویم و هم مورد انتقاد اهل فن قرار گیریم که چرا اینقدر بلند پروازی کرده ایم. خصوصاً اینکه شهر یزد بلحاظ کمبود آب و شرایط اقلیمی، توسعه آن محدود خواهد بود و احتمالاً همچون گذشته مهاجر فرصت باشد درهر حال پیش بینی جمعیت 20 و 50 سال آینده قابل محاسبه است که حتماً مشاور طرح جامع ترافیک اینکار را کرده است.
با بحثهایی که در حضور متخصصین مدعو صورت گرفت, نتیجه گرفتیم که اگر امکان سنجی بمفهوم عام آن (نه فقط ریلی) به مشاوری ذیصلاح و مستقل سپرده شود، روش مورد نیاز واقعی آینده و مصلحت شهر بهتر مشخص خواهد شد و اگر همه امور امکان سنجی و طرح و اجراء به یک شرکت واگذار شود روش بدست آمده تحت تاثیر منافع و نظر آن مجری خواهد بود و احیاناً پر هزینه و بلند پروازانه باشد.
مگر اینکه دولت سیاست کلی داشته باشد که شهرهای بزرگ و متوسط دارای حمل و نقل ریلی سنگین شود. در این صورت اگر هزینه آنرا دولت تامین نماید قابل توجیه است ولی اگر بعهده شهرداری و مردم گذاشته شود یقیناً با مشکل مالی مواجه خواهیم بود که اظهاراتی از قبیل تقلیل قیمت نفت و کم شدن ذخیره ارزی و غیره به این نگرانی می افزاید.
به نظر بنده و با دید محتاطانه، انتخاب روشهای کم هزینه تر مثل BRT یا تراموا (قطار شهری خیابانی) بیشتر به صلاح شهر است.
لازم به ذکر است
که متخصصین اظهار داشته اند که BRT و تراموا هر کدام حداکثر 40 هزار مسافر در ساعت می توانند جابجا کنند
و مترو حداکثر 60 هزار مسافر در ساعت,
در صورتکیه هزینه اجراء تراموا 4-3 میلیارد تومان برای هرکیلومتر
و مترو 80-70 میلیارد تومان برای هر کیلومتر می باشد.
ضمن اینکه هزینه نگهداری مترو خیلی زیادتر از بقیه خواهد بود.
در هر حال چون از نظر مقررات لزوماً باید مشاور ذیصلاح, با امکان سنجی, روش مناسب را برای شهر بدست آورد و اعلام نماید تا مورد قبول مسئولین باشد, چه بهتر که مشاور طرح جامع ترافیک یزد که اطلاعات کافی از وضعیت ترافیکی شهر بدست آورده است و مطمئناً با هزینه خیلی کمتر می تواند اینکار را انجام دهد انتخاب گردد و مجوز ترک تشریفات مناقصه در این خصوص گرفته شود و پس از حصول نتیجه امکان سنجی امور مربوط به طرح و اجرا به ستاد سازندگی خاتم الانبیاء که از مجریان توانای کشور است واگذار گردد. مگر اینکه مصلحت چیز دیگری باشد؟
و اما در خاتمه بعرض می رساند همانطور که مستحضرید اگرچه بطور کلی حمل و نقل عمومی می تواند برای حل مشکل ترافیک خیلی موثر باشد ولی عوامل دیگری مثل افزایش منطقی قیمت بنزین و فرهنگ سازی در امور ترافیک از جمله حمل و نقل عمومی بر میزان استفاده از حمل و نقل عمومی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
ولی در شرایط فعلی در شهر یزد پراکندگی ساخت و سازها و جمعیت و گستردگی بی رویه شهر از میزان استفاده از حمل و نقل عمومی کاسته است که بعضاً رقم 12% را برای استفاده از اتوبوس ذکر نمودند که خیلی کم است و باید مورد توجه قرار گیرد و در مقابل, بعلت پراکندگی شهر و کوچه های باریک, خصوصا در بافت قدیم و ارزانی و سهولت استفاده از موتور سیکلت در شهر یزد, موتورسیکلت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در نتیجه تصادفات مربوط به آن بیش از حد است, که باید مورد توجه برنامه ریزان واقع شود.
به عبارت دیگر در هر برنامه ریزی جامع هم توجه به نیازهای فعلی و کوتاه مدت لازم است و هم پیش بینی منطقی نیازهای آینده و در هیچکدام نباید افراط و تفریط کرد.
یزدفردا
http://www.yazdfarda.com/news/af/14084/
برچسب ها
اخبار مرتبط
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
- هیچ نظری موجود نیست
جمعه 24,ژانویه,2025